fredag 11. mars 2011

Kanelsnurrer - Schakenda.


Fra Morten Schakendas, "Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom", en riktig så flott kokebok jeg fikk til jul. Mange gode oppskrifter og en god historie om veien fra kokk til baker og bakeriet han startet i Lom. Anbefales!

Oppskrift kanelsnurrer;
Ca 16 stykk.
1 kg mel
0,5 l h-melk
150 g sukker
15 g salt
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær
150 g smør i terninger

Ha alle ingredienser unntatt smør i en eltebolle, og elt i ca 15 min på sakte fart til deigen er smidig og slipper kantene.
Tilsett smør i små terninger, og elt nye 15 min. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen.
Legg deigen i en egnet bolle til heving. Dekk med plast og la den heve i 1,5 time.


Denne gangen brukte jeg hjemmelaget eggekrem og kanel som fyll.


La snurrene heve ca en time, pensle med egg og stek i ca 20 min på 175 grader.


A.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for kommentaren på intervjuet :)
    De bollene så helt fantastisk ut!!
    Klemm Emilandus.blogg.no
    (greide ikke legge inn kommentar med navn)

    SvarSlett
  2. De så gode ut! Fersk gjærbakst er noe av det beste som finnes :)

    sv, vårrullene var kjempegodt! Virkelig verdt et forsøk altså. Gleder meg til å utforske vårrullverdenen med andre typer fyll ;)

    SvarSlett