mandag 28. mars 2011

Dark Chocolate Cupcakes with Peanut Butter Frosting



Cupcakes;
12 stykker.


115 g romtemperert smør
60 g sjokolade (70%)
1,5 dl sukker
1 dl kakao
150 g mel
0,5 ts natron
3/4 ts bakepulver
2 egg
1 ts vaniljeekstrakt 
1 dl rømme


Smør, sjokolade og kakao varmes i vannbad til en jevn blanding.
Bland sammen mel, natron og bakepulver i en bolle.
Bland egg, sukker og vanlikeekstrakt godt sammen.
Sikt så inn melblandingen vekselvis med rømme til du får en jevn røre.
Fordeles i muffinsformer (muffinsbrett med muffinspapir oppi anbefales!) og stekes ca 20 min, 175 grader.


Frosting;


2 dl melis
2 dl peanøttsmør, fin type (jeg fikk ikke tak i fin og brukte derfor grov type, funket greit men blir jo ikke like pen krem)
75 g smør
0,8 dl fløte


Bland sammen alt, unntatt fløte, i en kjøkkenmaskin. Bruk paddel attachment  og kjør til en kremet blanding. Stopp og skrap sidene slik at alt blir med!
Tilsett så fløten og miks på høy hastighet noen minutter til du har en lys og jevn frosting.


Helt grei cupcake (jeg liker en litt mer "barnslig" smak). Veldig god frosting.


Oppskriften fant jeg hos Siv. Og Siv fant den her.


A.

3 kommentarer:

  1. Åå, nam, dette må prøves. Ha en flott søndag.
    Stor klem

    SvarSlett
  2. Åh, nå fikk jeg veldig lyst på muffins:)

    Takk for hilsen:) Vi var først noen uker i Oslo og ble vi overført til Ålesund. "Vi" går syk på tredje uken og da må man vel ha lov til å si at man er litt lei;-)

    Ha en fin onsdag, klem Hanne

    SvarSlett
  3. De hørtes veldig gode ut! Må nok prøves!
    Og hvis det er "voksensmak" på de får jeg kanskje ha de i fred ;)

    SvarSlett