tirsdag 25. januar 2011

No knead bread.



Mye rart florerer på nettet og ikke minst i blogglandia. Ja til og med brødoppskrifter kan spres rundt som virus og jeg lar meg villig smitte. Spesielt hvis det loves perfekt resultat og minimalt med jobb. Og no knead bread, eller på godt norsk, ikke-knø-brød er nettopp det, enkelt og godt. 


"Det er tid som er den hemmelige ingrediensen" sier Morten Schakenda og det har han veldig rett i.


Dette brødet krever tid, men ikke av deg. Du kan gjøre det du måtte ønske, bare la deigen få den tiden den trenger til å heve og smaksette seg.


Oppskriften: 


500 gram mel
1/4 ts tørrgjær
1,5 ts salt
4 dl vann (jeg bruker kaldt vann)


1) Røres lett sammen, dekkes til med plast og settes til heving i romtemperatur. Og her skal den stå i 12-18 timer. Så sett deigen dagen før du skal bake.


2) Hell deigen ut på melet underlag. Jeg bruker en tynn plastfjøl med masse mel på. Brett deigen slik at den blir "pakket inn", før du snur den på hodet og setter bakebollen over den som ett lokk. Så skal deigen få hvile i ca 2 timer.


3) Etter ca 1,5 timer setter du en jerngryte (eller lignende) inn i ovnen og setter den på 250 grader.


4) Etter 2 timer tipper jeg deigen fra fjøla og rett opp i den varme jerngryta, putter lokket på og setter det hele inn i ovnen.


5) 45 minutter, 250 grader. Deretter tar du av lokket og setter ned ovnen til 200 grader. La steke i 15 minutter til.


6) Ta brødet ut av gryta og avkjøl på rist.


7) Nytes!


Resultatet blir supert! Sprø skorpe og saftig inni. Jeg fant oppskriften hos Mat på Bordet. Innlegget om brødet finner du her. Der kan du se en enkel trinn for trinn video.


Anbefales.


A.



4 kommentarer:

  1. Utrolig hyggelig å få kommentarer:) Dette brødet er bare rett og slett nydelig!!! Skal sette en deig i morgen jeg igjen, det gledes til å ha nok en nydelig kveldsmat med dette brødet!

    God natt til deg!

    SvarSlett
  2. Å, dette skal jeg prøve! Kanskje ønsketenking nå når jeg har en liten oppmerksomhetssyk bebis,men vi prøver.
    Ha en kjempefin søndag videre!

    SvarSlett
  3. Jeg har forsøkt meg på brødbaking noen ganger å det ender i hysterisk latter hver gang. De brødene mine ser ikke ut i måneskinn å ikke går det an å spise av de heller:) Det blir sånn "se og le".
    Men dine brød så jo luftige og gode ut.

    SvarSlett
  4. Johanne; Det var inne hos deg jeg først så dette brødet og måtte jo bare prøve :)

    Eline; Anbefales! Og perfekt å lage når man egentlig har hendene fulle hele tiden. Brødet krever ikke mange minutter arbeid fra deg :)

    Living White; Jeg er langt fra noen brødbaker men til og med jeg får til dette brødet :) (høres nesten ut som jeg er sponsa:/)

    SvarSlett