søndag 9. januar 2011

Brente mandler.


Må jo huske å blogge oppskriften på brente mandler som jeg brukte til jul. For ellers blir den glemt til neste gang.





Oppskriften fant jeg på denne bloggen.


Veldig enkelt men krever litt tålmodighet.


300 gram mandler.
125 gram sukker.
125 gram vann.
1 ts vaniljesukker.


Rist mandlene litt i pannen først. Ha så i sukker, vann og vaniljesukker. Og da er det bare å vente mens du rører rundt, og rundt, og rundt.
Først skal vannet bli borte slik at du får denne tørre sukkerblandingen. Så skal sukkeret smelte igjen og mandlene er ferdig. Akkurat når du velger å avslutte er opp til deg og hvordan du liker dem. Noen liker dem litt "klumpete" mens andre liker den glatte, mer tradisjonelle brente mandelen. Mine mandler er vel en mellomting mellom disse to.


A.

2 kommentarer:

  1. Nå er jeg lei juleting, men denne skal jeg jammen skrive ned til neste år, har ikke laget det før, så blir spennende å prøve :)

    SvarSlett
  2. Jepp, er ferdig med jul her også..nå er det bare rydding på gang :)

    SvarSlett