søndag 29. mai 2011

Lasagne.



Hvitsaus;
50g smør
5ss mel
8dl melk (sånn ca)
1løk
100g ost
oregano
1 buljongterning (grønnsak)
salt


Hakk løken og fres den i smøret til løken er blank. Ta kjelen av platen, tilsett mel og rør glatt med visp. Spe på med melk, litt om gangen. Når sausen er tykk og klumpfri settes kjelen tilbake på platen. Kok opp under omrøring, og spe på med resten av melken. La den koke noen minutter.
Ha i osten og buljongterningen. Smak til med oregano og salt.


Kjøttsaus;
1 løk
1pk karbonadedeig
1-2 stilker stangselleri
1-2 ss mel
1-2 bokser hermetiske tomater
1 stor ss tomatpurè
1 buljongterning
1 ss sukker
salt og pepper
oregano
2 gulrøtter
olje til steking


Skjær løk og stangselleri i små biter. Stek disse i oljen, sammen med karbonadedeigen. Ta av platen og rør inn mel. Ha i tomatboksene og bland godt. Kok opp mens du har i tomatpurè og buljong. La det hele koke noen minutter.
Ha i sukker, oregano og salt etter smak.
Kutt opp gulrøttene i små biter og ha de i sausen når den er tatt av platen. Da får du crispe gulrøtter i lasagnen.


Legg så lagvis i en ildfast form, kjøttsaus, hvitsaus og lasagneplater. Pass på at formen er stor nok så det ikke renner over. Ha ost på toppen og inn i ovnen med den.
200 grader, 30-40 min.


Her servert med nybakt foccacia.
Oppskriften på lasagnen fant jeg her.




A.

2 kommentarer:

  1. Nå ble jeg sulten:)

    Og der var jeg ja:) Fikk hjelp med en annen blogger til å finne ut hvorfor jeg var borte.

    Ha ei fin uke
    klem fra Hanne:o)

    SvarSlett
  2. Så bra! Jeg er ganske så grønn når det gjelder data. Hvertfall når ting ikke fungerer som de skal. Og det er jo egentlig ganske ofte;)

    SvarSlett