onsdag 11. mai 2011

Er det fokus på sikkerhet i barnehagen?

De som jobber offshore (f.eks) har ett evig "mas" og regler for alt når det gjelder sikkerhet. Ned til minste detalj nesten. 
Men hva med barnehageansatte? Det er stort fokus på pedagogisk utdannelse men i hvilken grad er sikkerhet prioritert?
Man har jo hørt om at lekestativ og sand skal være etter enn viss standard og vi har ristet litt på hodet og tenkt at vi polstrer barna våre. Vi overlevde jo vi, selv om vi klatret i trær og skrapte opp knærne våre. 
Men jeg jeg tenker på den type sikkerhet som menneskene må skape, hver dag, hver time i barnehagen. De viktige personene som jobber der og har ansvar for det kjæreste vi har.


Min erfaring (og den er begrenset) tilsier at det er ganske varierende politikk på dette. At det er ulik praksis i ulike barnehager. Noen går rundt med kaffekopper i hendene mens andre forbyr dette. Noen har gardinsnorer hengende tilgjengelig mens andre konsekvent ikke bruker dette.
Jeg er nok en hønemor, men jeg tenker på at det ikke skal være snorer eller hette på klærne til barna mine når de er i barnehagen, at de skal ha sklisokker på. Kanskje jeg overdriver men saken er, at offshore hvor de har fokus på null skade og hms, har svært få ulykker der liv går tapt. Mens det har vært flere alvorlige barnehageulykker bare det siste året. I tillegg til episoder som barn som faller fra lekestativ meg ett drikkeglass! i hånden eller barn som har brent seg alvorlig på kaffe.


Dette er ingen kritikk mot barnehageansatte. Jeg bare lurer på om det er mer som kan gjøres når det gjelder sikkerhet. Vi har jo ingen å miste.


"Du er kanskje bare et menneske i verden, men for noen er du hele verden".






Hva er din erfaring?


A.

1 kommentar:

  1. Ulykker skal ikke skje, men så gjør det jo det likevel. HMS i barnehager har blitt mye bedre bare på de årene jeg har hatt barn i barnehage.

    Førstemann begynte i barnehagen for snart seksten år siden og da var det ikke snakk om matter og spesialsand. Ei heller var kravene til bygget det samme som i dag. Først når nr to startet i samme barnehagen seks år senere var utbedring av punkterte og trekkfulle vinduer planlagt. Det var også på den tiden at de startet med utbytting av svært gamle lekeapparat.

    Men uhell skjer. Som oftest går det bra, men dessverre blir utfallet innimellom katastrofalt...

    SvarSlett