søndag 3. juli 2011

Amerikanske pannekaker.

Disse er nydelig gode og serveres av og til som helgekos til frokost eller lunsj.





Først lager jeg det tørre. en stor porsjon som rekker til 3 pannekakerører. Blandingen lagrer jeg i en boks i skapet.


12 dl mel
1,5 ts natron
3 ts bakepulver
1 ss salt
3 ss sukker


Bland godt og ha på boks. Holdbarhet er ca 3 mnd.


Så selve pannekakene:
2 egg, separert
4 dl kefir
4 ss smeltet smør
4 dl av den tørre blandingen
smør til steking


Kefir og eggehvite røres sammen.
Eggeplomme og smeltet smør blandes sammen.
Rør så sammen disse to blandingene.
Hell så blandingen over det tørre og rør til alt er blandet. Du skal ikke røre det jevnt! Disse pannekakene skal være luftige så det spiller ingen rolle om røra har masse klumper.


Ha røren i en varm stekepanne. La den ligge til det begynner å boble litt, snu, og stek på andre siden.
Her i huset serveres pannekakene med lønnesirup, blåbærsyltetøy eller sukker. Og gjerne litt frukt til.


Denne har jeg lagd flere ganger og er svært fornøyd. Oppskriften fant jeg inne hos Siv som har bloggen hjemmebaker.blogspot. com. Orginaloppskriften finner du her


A.

2 kommentarer:

  1. Ah det så utrolig godt ut:) Smart å blande sammen det tørre slik at du har det stående.

    Jeg har faktisk aldri smakt lønnesirup før, har sett flaskene i butikken men aldri plukket med meg. Vi spiser ikke så mye pannekaker så å kjøpe en flaske kun til det blir litt bortkastet. Har du noen andre tips til bruksområder?

    Ha en fin søndag og ei god uke,
    godklem fra Hanne:)

    SvarSlett
  2. Flasken brukes kun til pannekaker. Men den forsvinner fort likevel. Flaskene er jo så små i utgangspunktet :)
    Prøv det!
    Ikke sunt men veldig godt :)

    SvarSlett